Hopp til innholdet
VW Scirocco-bilene som kommer til Vålerbanen førstkommende helg er nærmest for testlaboratorier å regne
VW Scirocco-bilene som kommer til Vålerbanen førstkommende helg er nærmest for testlaboratorier å regne

Miljøvennlige racerbiler

Miljøet tas på alvor i bilsporten. I racing-serien STCC som gjester Vålerbanen til helgen kjører alle med Bioetanol (E85) på tanken med unntak av VW-teamet som har gått så langt som til å benytte Biogass i sine biler.

Legg spesielt merke til de to oransje VW Scirocco-bilene som kommer til Vålerbanen førstkommende helg. De er nærmest for et testlaboratorium å regne, og et resultat av et nært samarbeid mellom Volkswagen og energiselskapet e-on.

Den ene bilen kjøres av en ikke ukjente Fredrik Ekblom, en av de aller mest meritterte STCC-førerne. Sist han gjestet Vålerbanen satt han bak rattet i en BMW. Nå har han, sammen med Patrik Olsson, valgt å være med på det spennede biogass-prosjektet. I siste løp i Karlskoga gjorde teamet sin beste innsats. Der ble Olsson nummer fem. Bilene er imidlertid fortsatt under utvikling, og i STCC-ledelsen har man også noen utfordringer med å lage et regelverk for disse bilene som skal bli så rettferdig som mulig i forhold til de andre. Blant annet er motorene i biogassbilene utstyrt med turbo, som ellers ikke er tillatt i STCC.

Energiselskapet e-on satser stort på markedet for biogass som drivstoff i biler i Sverige. Selskapet, der blant annet norske Statkraft er eier, bruker STCC for å markedsføre sin biogass som er fremstilt av biologisk nedbrytningsbart materiale, som for eksempel gjødsel.

De andre førerne i STCC benytter drivstoffet E85, en blanding av 85% bioetanol og 15% bensin. Men det er ikke bare drivstoffet man har miljøfokus på i STCC.

– I Sverige er man veldig opptatt av miljø, og det har blitt en sunn kultur for dette også i depotet. Blant annet må alle bruke absorberende matter under bilene i depotet, slik at eventuelt oljesøl blir fanget opp. Det er heller ikke lov til å vaske teamenes lastebiler og trailere i depotet. Det må gjøre på vaskeplasser på for eksempel bensinstasjoner i nærheten, kan Tommy Rustad fortelle. Den eneste norske STCC-føreren er fabrikksfører for Volvo, og nettopp Volvo er svært opptatt av miljøet.

– Volvo har programfestet at deres engasjement i bilsport skal ha miljøfokus. For eksempel ville aldri Volvo deltatt med ren bensin på tanken. Volvo har tre kjerneverdier og det er sikkerhet, kvalitet og miljø. Disse gjenspeiler man også i fabrikkens bilsportsatsing, forteller Tommy Rustad.

Også i den norske Subaru Cup som kjører på Vålerbanen på fredag og lørdag benytter man E85 som drivstoff.

Gandalf